lauantai 26. tammikuuta 2013

Miksi pankit eivät halua maksavia asiakkaita?

Pankkiin ei nykyään pääse sisään. Siis asiakkaaksi. Kai niitä on jo tarpeeksi.

Olen perustamassa uutta firmaa ja tarvitsen sille pankkitilin, -kortin ja tunnarit verkkopankkiin. Kuulostaa aika pieneltä toiveelta. En ole ronkeli hintojen suhteen. Kunhan pysytään järkevissä summissa niin en välitä missä rahat makaavat.

Ainoa vaatimukseni on, että voisin hoitaa homman internetin yli. En millään jaksaisi mennä istumaan pankkiin kuuntelemaan kuinka hienoja tuotteita heillä olisi tässä nyt uudelle yritykselle tarjolla. Tarvitsen vain perusjutut. En luottoa, lainaa tai neuvontaa.

Aloitin asian selvittelyn. Odotin, että edes jonkin suomalaispankin nettisivuilta löytyisi nappi "Perusta tili yrityksellesi". No eipäs löydykään. On vain nappeja "Varaa aika lähimpään konttoriimme". Ei inspiroi.

Sain hakkeroitua muutamaan pankkiin sähköpostiosoitteet yritystileistä vastaaville henkilöille. Lähetin selkeän mailin tarpeistani ja jäin odottamaan innokkaita asiakaspalvelijoita. Niitä ei ollut.

Ensimmäisen vastauksen sisältö oli kutakuinkin, että "Voimmeko varata ajan konttoriin. Perustaminen ei onnistu sähköisesti." No eikö sitä mitenkään voisi toteuttaa vaikkapa skannerilla ja sähköpostilla, jos pankilla ei ole juuri siihen kehitettyä softaa olemassa? Nyt kyseinen pankki sitten on ilman uutta asiakasta ja jakkupukutädit pyörittelevät peukaloitaan loosseissaan.

Toinen vastaus oli lyhennettynä: "Emme voi perustaa tiliä vielä näillä tiedoilla. Tiliä perustaessa tarvitsemme tietoa omistajan sekä yrityksen nykyisestä taloudesta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Piste."

No miksi pankki ei sitten kysy muutamaa lisätietoa ja perusta tiliä? Mistä näille ihmisille maksetaan palkkaa? Toisin oli kun avasin sijoituksilleni arvo-osuustilin Nordnettiin. Siellä homma hoituu todella vaivattomasti verkon yli.

keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Vakoile suomalaista kansainvälistä vaatemerkkiä kulissien takaa

Vaatemerkki Makia on ponnistanut Suomesta maailmalle ja on todella katu-uskottava vaatetettaja. Muutaman kaveruksen perustama yritys kilpailee maailmanlaajuisesti suurten katuvaatebrändien kanssa.     Onhan meillä Marimekkoa, Luhtaa yms, mutta tämä on mielenkiintoinen keissi, koska homma on aloitettu nollasta ja miehillä on paljon asennetta ja taitoa.

Katsoin neljäosaisen dokumenttisarjan, jossa kurkisetaan yrityksen kulisseihin. Suomesta on viety perinteisesti kovaa tekniikkaa ja mielikuva myyntityöstä sillä saralla on pönöttävä pukumies loistavien tuotteiden kanssa. Makia on kaikkea muuta. Paitsi, että tuote tietysti on hyvä. Rennot pipopäät tekevät tuotekuvauksia Alaskassa ja kulkevat Euroopan messuilla pakettiautolla. Ja tulosta syntyy.

Kovaa työtä, sitä se on.

 
MAKING OF MAKIA, part 1: A brief history from Basso Media on Vimeo.

tiistai 8. tammikuuta 2013

Minustako verkkokauppias: perustamiskulut ja pyörittämisen hinta

freefotouk / Flickr

Edellisessä kirjoituksessani kerroin ajatuksistani ryhtyä verkkokauppiaaksi. Nyt selvittelen hieman millaisista kuluista joutuisin selviämään, mikäli kaupan todella perustaisin. Hinnat ovat alvillisia, eli niissä on pientä riskivarausta sen puolesta. Yrityshän saa maksamansa alvit verottajalta takaisin.

Ensiksi perustaisin osakeyhtiön kauppaa varten. Sähköinen rekisteröinti maksaa 330 €.

Hankin verkkokaupan. Tuo MyCashflow vaikuttaa hyvältä ja olisi ilmainen, jos valikoimani on alle 10 tuotetta. Haluan kuitenkin aloittaa maksimissaan sadalla tuotteella, jolloin hinta on 49 €/kk. Vuodessa se tekee 588 euroa.

Kirjanpito pitää olla. NetBaron on integroitu MyCashflowiin. Googlaamalla löysin perusversion hinnaksi 50 € /kk. Veikkaisin, että satanen kuluu oikeasti. Lisäksi kirjanpitäjä veloittaa 300 € /kk. (Oma arvioini)

MyCashflow -kauppa aloitetaan perusulkoasulla, mutta mikäli se alkaa tökkimään myy teemakauppa.fi uusia teemoja hintaa 690 €
Tai täältä hintaan 250 €

Haluan, että verkokauppani varasto sijaitsee jossain muualla kuin makuuhuoneessani. Nettivarasto.fi on integroitu MyCashflowiin ja se maksaa 0,04 € / 25x25x50 cm varastopaikka / vuorokausi. Arvioisin, että keskimäärin muutama kappale myytävää tuotetta mahtuisi yhteen varastopaikkaan. Näin ollen sata tuotettani maksaisi 4 € / vuorokausi eli 1 460 € / vuosi.

Tuotteen paketointi maksaa 2,99 € ja lisätuotteet samaan lähetykseen maksavat 0,79 €.

Verkkomaksupainikkeet: Suomen verkkomaksujen kustannus 59€ / kk ja 708 € vuodessa.

Voisin siis aloittaa kaupan rekisteröimällä Oy:n + ostamalla ulkoasun eli 580 eurolla.
Kuukaudessa maksuja kertyy tämän lisäksi 632 euroa. Vuodessa summa on 7584 €

Mikäli tekisin kaupankäyntiä ihan elääkseni niin katetta pitäisi saada sellainen 40 000 € vuodessa, jotta saisin itselleni kohtalaisen palkan maksettua. Katsoin nopeasti Verkkokauppa.comin etusivulta 10 suosituinta tuotetta ja niiden keskiarvohinta oli 79 €. 50 % verottomalla katteella jokaisesta tuotteesta tulisi katetta noin 21 euroa. Tästä vähennetään vielä varastopoikien 2,99 € / tuote. Jotta 40 0000 + 7500 € saadaan kasaan, tarvitaan noin 2600 tehtyä kauppaa. Siis seitsemän tilausta vuoden jokaisena päivänä. Pelkät kulut kattaakseen olisi saatava vähän reilu yksi tuote per päivä myytyä.

Nämä laskelmat perustuivat olettamuksiin, jonka mukaan toiminta olisi ammattimaista. Harrastusmielessä verkkokaupan pystyttäminen käy huomattavasti edullisemminkin. Lähes ilmaiseksi jopa. Pakollisiksi kuluiksi laskisin tuon kirjanpidon ja yrityksen perustamisen. Harrastusmaisessa toiminnassa toki kirjanpidon kustannukset voivat olla huomattavasti alhaisemmat. Tältä pohjalta jään kehittelemään ideoita verkkokaupan toteuttamiseksi.



Minustako verkkokauppias?

larukucafe / Flickr

Ryhtyisinkö verkkokauppiaaksi? Tätä kysymystä olen pyöritellyt mielessäni useita vuosia. Mitään en ole kuitenkaan tehnyt. Paitsi selvitellyt taustoja ja mietiskellyt ja pohtinut. Vuodet kuluvat ja nyhjään saman asian ympärillä edelleen.

Armahdan itseäni hitusen. Olen kuitenkin mennyt eteenpäin ja kulkenut tätä salaista haavettani tukevia polkuja pitkin. Verkossa olen puuhastellut nettisivujen parissa vuodesta 2000 lähtien. Pientä kauppaa olen tehnyt aina ja noin vuosi sitten kypsyi päätös hypätä palkkatyöstä yrittäjyyteen. Yritys on pyörinyt hyvin, mutta silti se verkkokauppa kiehtoo minua - oikeastaan se jo huutaa korvaani: ALOITA JO!

Mikä siinä niin kiehtoo?

Bisnesmielessä tietysti raha ja tässä tapauksessa markkinoiden uusjako. Verkkokaupankäynti kasvaa tällä hetkellä voimakkaasti, mutta on saavuttanut vahvan aseman. Mistään uutuudesta ei voida enään puhua. Itse aloitin verkosta tilaamisen joskus vuoden 2000 tienoilla. Niin, se raha. 80-luvulla joka kaupungissa oli oma erikoisliikkeensä tuotteelle kuin tuotteelle ja 90-luvulla kauppa alkoi keskittymään isompiin yksiköihin. Myös kaupankäynnin rahallinen arvo kasvoi ja jättiläiset kahmivat isoja liikevaihto-osuuksia. Nyt nämä osuudet ovat uudelleen jaossa.

Prisma on hiljattain avannut verkkokauppansa. Jos olen kiinnostunut ruuanlaitosta niin ostan paistinpannun mieluumin aiheeseen perehtyneestä nettikaupasta kuin Prisman nettikaupasta. Miksi? Koska se on ihan yhtä helppoa, tai siis helpompaa, koska ainakin äsken Prisman kauppa kaatuili. Lisäksi luotan erikoisliikkeen osaavuuteen ja palveluun enemmän kuin korporaatiojättiläiseen. Fyysisen Prisman etunahan on, että kaikki saa samasta paikasta. Netissä tästä kilpailuedusta ei ole hyötyä, koska voin avata sormia napsauttamalla uuden välilehden ja taas ollaan uudessa erikoisliikkeessä.

Rahaa siis on jaossa niille ketkä osaavat ottaa. En väitä, että se olisi jotenkin helppoa. Siksihän tässä itsekin olen niin pitkään pähkäillyt. Sitten yksi kiehtova asia on älyn, tutkimuksen ja ammattitaidon uusi tuleminen kaupankäyntiin. Toki tätähän tietysti kaikki kovat pelurit reaalimaailmassakin hyödyntävät (IKEA tulee ensimmäisenä mieleen). Verkkokaupassa myyjän persoonallisuudella ei ole väliä. Äly voittaa ulkoiset ominaisuudet. Finninaamainen nörtti voi olla todella kova kauppamies rintaliiveihin erikoistuneessa verkkokaupassa. Voisiko näin olla ikinä kivijalkaputiikissa?

Kolmantena seikkana minua kiehtoo skaalautuvuus. Nykyaikaisilla ostopalveluilla voisin kasvattaa kauppaani ilman, että joutuisin palkkaamaan lisähenkilökuntaa. Softa on kivasti pilvessä, esim. MyCashflow. Maksunappulat ja pankkiyhteydet ovat valmiina, varastonhallinta ja kirjanpito on linkitetty softaan. Sitten varastointi samasta firmasta ja myös tuotteiden pakkaus ja lähetys. Kusti poljettaa tuotteet asiakkaille. Aloituskustannukset ovat pienet ja kulut kasvavat vasta myynnin mukana. Toki nuo firmat osaavat omansa ottaa jos kauppa lähtee kulkemaan, mutta onpa tehty helpoksi aloittaminen. Voinko perustaa kivijalkamyymälän ja maksaa vuokraa vähän sen mukaan kun myyntiä tulee?

Haaveiden mielikuvani verkkokaupasta on pitkälle automatisoitu rahantekokone, jossa itse säätelen nappuloita ja haistelen tulevia hittituotteita samalla kun istun kesämökin laiturilla. Ainakin teoriassa se olisi mahdollista.

Seuraavassa kirjoituksessani käyn läpi verkkokaupan perustamisen kustannuksia ja pyörittämisen kulurakennetta.


lauantai 5. tammikuuta 2013

Aloittavan yrittäjän IT-muistilista

Peteris B / Flickr

Asiakasuskollisuusjohtaja-blogissa on hyvä juttu start-up-yrityksen IT-toimintojen toteuttamisesta. Jutun juoni piilee siinä, että nykyään kaiken voi hoitaa pilvipalveluina. Kirjoitus käy myös aloittavan yrittäjän toteutettavien käytännön asioiden muistilistasta mitä tulee tietotekniikkaan.

Kirjoitukseen liittyen kerron tässä oman yritykseni datailukäytännöistä:

Verkkoyhteys ja puhelinliittymä:
Saunalahti 4G, noin 24 € /kk

Telefinland Kokopaketti
2800 min/kk, saman verran tekstareita ja mms-viestejä, noin 20 € /kk

Verkko-osoite
Ilmainenwebhotelli.com, Silver-paketti
1 GB levytilaa, 20 GB kuukausiliikenne, 5 sähköpostitiliä, 1,95 €/kk
.fi-domain, rekisteröinti 25 €

Kotisivut
Ilmainen Wordpress-alusta, ulkoasu Themeforest.com -sivustolta noin 40 $

Sähköposti
Tuon webhotellin kautta, sisäänkirjautuminen yrityksen verkkosivuilta webmailiin, sisältyy kuukausihintaan

Tietokone ja puhelin
Joitain vuosia vanhat luotettavat peruskamat, jälleenmyyntiarvo 0 €

Toimistosovellukset
MS-office, sain jostain
Evernote, noin 40 $ /vuosi

Käyntikortit
Unitedprint.fi
Suunnittelin itse ja printti tehtiin tuolla, 40 € / 250kpl
Edullinen painotalo, josta saa muutkin mainostarvikkeet

Kirjanpito
Perinteinen tilitoimisto, 250-450 € /kk riippuen papereiden määrästä
Viimeisen päälle asiallinen ja huolehtivat puolestani
Olen aikeissa vaihtaa Netvisoriin, jolloin pääsen papereista eroon






torstai 3. tammikuuta 2013

Trendit ja markkinat Suomessa vuonna 2013

hddod /  Flickr

Aamulehdessä oli itsenäni kiinnostava artikkeli 2.1.2013 otsikolla "Tältä näyttää kuluttajan vuosi". Juttuun oli haastateltu neljää kuluttajamarkkinoita lähellä olevaa ammattilaista: Stefan Nilsson, Nermin Hairedin, Mika Aaltonen ja Lisa Sounio.

Stefan Nilsson:

Aitous on nouseva trendi. Aitous näkyy ruuan terveellisyydessä ja hitaasti valmistuvana slow foodina. Tilapäisesti auki olevat pop-up-kaupat yleistyvät. Protestointi on trendikästä, samoin sporttisuus. Tuotteissa esiintyy hajontaa siten, että kaikki on joko halvempaa tai kalliimpaa. Kaupunki- ja kotiviljely yleistyy.

Nilsson oli kertonut toimittajalle muutamia muitakin asioita, mutta en oikein ymmärtänyt niitä, joten yllä  ne jotka pysyivät käsittelykykyni rajoissa. Tuosta aitoudesta olen samaa mieltä. Siinä on mielestäni kysy siitä, että ollaan kyllästytty kaiken maailman kusetuksiin. Ollaan valmiita tinkimään hienouksista ja ominaisuuksista kunhan meininki on aitoa. Se taas näkyy tuossa kotiviljelyssä. Siinä voi ainakin olla varma tuotteen alkuperästä, vaikka helppoudesta joutuu tinkimään (vertaa tomaatin ostaminen kaupasta).

Ravintolaruoka on nykyään teollista ja siksi nopeaa valmistaa. Ravintolat ovat ketjuuntuneet eikä ruuan laadusta voi enää olla varma. Päätään nostaa siksi laadukas ruoka hyvin tehtynä. Varjopuolena ruokaa joutuu odattamaan kauemmin ja se luultavasti myös maksaa enemmän. Kotiin ostetaan valmisruokia vähemmän, esimerkiksi Saarioinen supistaa jo nyt henkilökuntaansa tästä syystä. Vastaavasti ruokaa laitetaan enemmän itse. Sian voi korvamerkitä porsaana itselleen ja ostaa sen sitten teurasvaiheessa valmiiksi paloiteltuna. Välissä voi käydä tilalla ruokkimassa ja silittelemässä omaa possuaan. Kanoja vuokrataan kotipihoihin munimaan.

Kaikki edellämainittu on jo osittain protestointia. Protestointi liittyy myös aikojen huonontumiseen. Kuka nousukaudella huutelisi. Hajonta näkyy myös mielestäni siinä, että osa kuluttajista on valveutuneempia ja toiset taas kulkevat entistä enemmän laput silmillä sinne minne muut ohjaavat. Valveutuneet panostavat laatuun ja toiset määrään.

Mika Aaltonen

Henkisen hyvinvoinnin hoitamisesta tulee kasvava markkina. Halutaan uudenlaista hengellistä toimintaa kirkon sijaan. Ihminen motivoituu enemmän itsenä toteuttamisen kautta. Vuorovaikutuksen lisääntyminen esimerkiksi opettaja-oppilas tai tuottaja-kuluttaja asetelmassa. Alhaalta ylöspäin organisoituminen noustee. Yhteiskunnan kontrolliin perustuvan ajattelun väheneminen. Oppimisvastuun siirtäminen oppilaille kouluissa. Ongelmanratkaisukyvyn opettaminen, vähennetään ulkoa opettelua.

Todella positiivista ja toivottavaa kehityskulkua. 

Lisa Sounio

Sounio ohjeistaa markkinoijia, mutta selkeitä vuoden 2013 nousussa olevia trendejä ei oikein irtoa. Ikääntyvistä massoista pitäisi ottaa enemmän irti markkinointimielessä. "Ikääntyvillä on uskallus tehdä mitä vaan. He ovat lojaaleja ja he käyttävät paljon aikaa. Heille tärkeitä ovat kauneus, aitous ja rehellisyys."

Kyllähän tätä on jo pitempään toitotettu, mutta ehkä ei niinkään toteutettu. Jotenkin näin nuorena on vaikea samaistua iäkkäämpien asemaan. Arvot ja elämäntavat kun tuntuvat välillä niin kaukaisilta. Mutta mikä ryhmä voisi todellisuudessa muodostaa paremman asiakaskunnan kuin ikääntyvät. Talot maksettu, perinnöt saatu, aikaa harrastaa, mutta toisaalta ei enään fyysistä kuntoa tehdä kaikkea itse.

Nermin Hairedin

Hairedin on työkseen Nokian digimarkkinointijohtaja ja kertoo siksi verkkokaupankäynnistä ja mobiililaitteista. Ostotapahtuma on hyvin erilainen kuin tavallisessa kauppa-asioinnissa: Katsellaan telkkaria ja surffataan samalla tabletilla. Aloitetaan kaupankäynti ja hoidetaan kaupat loppuun esimerkiksi tietokoneella. Tablettia käytetään korostuneemmin nettisurffailuun kuin tietokonetta. Maailmanlaajuisesti hakukoneisiin tehdyt haut jakautuvat puoliksi tietokoneiden ja mobiililaitteiden kesken, mutta mobiilihaut ajavat vuonna 2013 ohi. 

Tässä puhutaan mielestäni todella suurista trendeistä ja tähän kannattaisi kaikkien kauppamiesten tarttua. Itseäni tämä alue kiinnostaa todella paljon valtavista mahdollisuuksista johtuen. Vuoden 2000 teknobuumi on nyt käytännön toteutuksessa.  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...