sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Mitä yhteistä on minulla, Mark Zuckerbergillä ja Jay Z:llä?

Mark Zuckerberg, Jay Z, Stephen Hawking ja Isaac Newton ovat perhanan menestyneitä omilla aloillaan. Minä en ole, mutta olen silti samaa porukkaa heidän kanssaan. Olemme Myers-Briggs -persoonallisuusluokituksen (MBTI) mukaisia INTJ-tyyppejä.

Tein kyseisen persoonallisuustestin varmaankin vuosi sitten, mutta en tainnut analysoida tuloksia silloin sen tarkemmin. Viime yönä kuitenkin innostuin aiheesta suunnattomasti uudelleen ja googlasin varmaankin kolme tuntia aihetta sivuavia artikkeleita. Testejä löydät googlella hakusanalla MBTI. 

INTJ:n kuvauksia:

"Introvertti, intuitiivinen, ajatteleva ja järjestelmällinen"

"Tämä tyyppi on kaikkein harvinaisin kaikista, ja heitä on alle 1% kaikista ihmisistä."

"INTJ:t ovat mieluummi takapiruja kuin johtajia, ja että he ottavat ohjat käsiinsä vasta siinä vaiheessa, kun kukaan muu ei kykene, ja he ovat läpeensä pragmaattisia ja immuuneja ohjesäännöille, iskulauseille, jargonille ja bullshit-bingolle."

"INTJ on tiedemies, systeemien rakentaja, teoreettisten mallien kokeilija ja soveltaja. Nämä tiedeharrastukset alkavat yleensä jo varhaisessa elämänvaiheessa. Hän suhtautuu kaikkiin elämän alueisiin järkevästi, ei tunteillen. Niinpä hänestä voi saada kylmän ja laskelmoivanan vaikutelman. INTJ on perfektionisti, joka uhraa kaiken aikansa projekteihin ja kokeisiin, joista on innostunut. Hän ei säästä itseään eikä muita."

Rakastan rauhassa lukemista ja uuden tiedon omaksumista, mutta vain jos olen itse saanut valita opiskeltavan aiheen. Jos jokin asia ei minua kiinnosta, niin motivaationi on todella surkea. Monet mielenkiintoiset lehtijutut tuntuvat vain esipuheelta ja loppuvat aivan kesken, koska haluaisin tietää kaiken silloin kun olen innostunut jostakin.

Minun on vaikea rentoutua, koska vaikka makaisin sohvalla niin mieleni ei lepää juuri koskaan vaan pyörittelen kaikenlaisia ideoita päässäni. Tälläkin hetkellä olen niin innostunut tästä aiheesta, että haluan kirjoittaa tätä tekstiä. Yritän samalla valmistella ruokaa lapsilleni ja se tuntuu stressaavalta, koska haluaisin keskittyä rauhassa kirjoittamiseen. Olen myös perfektionismiin taipuvainen ja harmittaa kun en pysty olosuhteista johtuen tekemään kunnollista tästä kirjoituksesta.

Olen taas entistäkin varmempi siitä, että kaikkien pitäisi tehdä juuri heille sopivimpia asioita eikä suostua tallaamaan ulkoisten paineiden alla vääriä polkuja.


1 kommentti:

  1. Hei!

    Mielenkiintoinen kirjoitus persoonallisuudesta. Tunnistan itseni tekstistä, joten sen täytyy olla hyvä, ja kirjoittajan ajatteleva kuin minä itse. Itselläni juuri innostus ja mielenkiinto täytyy olla asioihin että niitä voi toteuttaa, muuten ei tule mitään. Tälläiset blogi kirjoitukset ovat hyviä heijasteita innokkaille ajatuksille. Itse olen huomannut kanssa ryhtyvän joihinkin projekteihin täysillä ja unohtavan kaiken ympärillä. Viimeisin projekti oli oppia valokuvaamaan ja ottamaan järkkäri haltuun, motivaatiota oli ja on edelleen, muttei enää samanlailla, nyt osaan kuvata ja ymmärrän siitä jotain.

    Hiljaiset osaajat jotka tulevat sitten esiin kun kukaan ei enää tiedä mitä tehdä. Oi että! Lukeudun heihin, kyllä! Joskus tunnen että se on harmi, koska monesti mietin: "osaan tuon homman, voisin todellakin tehdä sen, mutta..." Se iso mutta tulee aina esteeksi. Mielestäni kuitenkin meistä ihmisistä on moneksi, kunhan vaan alkaa tekemään ja kokeilemaan tikulla jäätä.

    Täytyy tutustua kirjoituksiisi.



    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...